RESIPI ROTI GEBUS

RESIPI  SWEET BUN
Atas permintaan kawan kawan..meh saya kongsikan bersama ilmu yang saya dapat..

Nak buat roti ni ada bahan asas dan bahan sampingan.
Bahan Asas adalah:
  1. Tepung...guna high protein
  2. Yis
  3. aIR..guna cold water yer!
  4. Gula
  5. Garam
  6. Malt...kadar pencernaan tinggi
  7. Lemak...guna butter roti lagi lembut tau!
Bahan sampingan pulak:
  1. susu tepung
  2. conditioners
  3. vitral gluten  help doh jd cantik
  4. emulsifiers...i.e bread softener, telur
  5. oxidising agent...tolonng proses tepung jadi naik
  6. gum....texture cantik kalo guna low protein flour
  7. preservetaive nilah bahan pengawet..semakain tinggi kandungan, semakain roti tahan lama..tapi saya buat roti saya x letak penawet! bahaya
  8. enzyms
Resipi tradisi roti manis

1000g tepung protein tinggi
100g marjerin
400g air
2 biji telor
15g yis
 15g garam
50g susu
20g bread improver
10g emulsifier
20g penstabil


TETAPI....

kat kedai yg saya belajar ni campuran tepung dah siap...so x payah buat tradisional punyer..

300g HOM-miX BUN
700 tepung protein tinggi
40g marjerin/butter
10g yis
400g air

dah siap boleh suruh mixer uli sampai doh jadi licin yer! selama 2 minits

Caranyer:
  • Masukkan semua bahan kering dan putar dgn kelajuan sederhana.
  • Masukkan bahan basah dan putar lagi dengan kelajuan sederhana selama 6 minit atau kelajuan perlahan selama 15 minit.Pastikan gluten terbentuk diimana doh x putus bila ditarik
  • Bentukkan roti mengikut adunan
  • Biarkan doh naik selama 90 minutes dan biarkan 2x ganda
  • Bakar pada suhu 180'c -200'c untuk 20 minutes.

Note:Kat kedai ada proofer iaitu oven untuk naikkan doh cepat..kalo kat umah, basahkan kain dan tutup pakai kain basah..atau renjis kain dgn air bash selalu..elakkan doh kering

dari doh ini anda semua boleh buat pelbagai  recipi..antaranyer...seperti yang saya kongsikan pic dalam class roti sebelum ini...kene kreative  menghias tau!

SELAMAT MENCUBA...BERSAMA SAMA









0 comments: