AL KISAH HARTANAH

Oh hartanah

Dah 3 hari  x dapat update my blog...rindu ...laptop prob...battery rosak... ptg semalam baru dapat balik my dearest laptop ...

This week spend time at Pasir Gudang...on leave esok..kerja kerja mengemas D' Iris Homestay..packing barang yeah!is about going to move to D' Sierra Ville next month..sempat ke ni..tak ni...Banyak agenda nak dibuatnyer..

Dah dah...Ingat tak alkisah jutawan hartanah yg saya baca tu? 23 Hartanah sebelum umur 30...Saya pulak letak target tu dulu kahwin sebelum umur 30, and further  master  before get married...memang betul achive before 30...kan bagus kalao dulu at least saya letak target dalam hartanah..ish..melepas!Anyway, belum terlambatlah kot...

Just nak share my opinion about ths book, as summary tentang empunya hartanah:

  1. Penulis buku ini/Faizul Ridzuan seorg yg merendah diri...cerita sebenar..x mengarut dan terlajak..dan bukan cerita yang mempersonakan sehingga pembaca tertipu...yes, i like it!bukan apa..ada sesetengh penulis /blogger bercerita bagai nak rak, tapi pada hakikatnyer jauh sekali seperti yang diceritakan...imaginasi jer lebih untuk menarik pembaca/follower tertipu, oh no! i.e tinggal di rumah yang elit..walhal duk di ceruk umah sana tu...(riak sungguh, x bertempat) ada juga yang duk di kawasan elit tapi cerita seolah dduk di flat (cth yg bagus, x riak)..
  2. penulis berdisiplin dan bersungguh sungguh untuk menggapai impian..ciri org yg berjaya..must follow
  3. rajin dan bersungguh sungguh...
  4. berpijak di bumi yang nyata
  5. Matlamat yang jelas
  6. Tidak terikut ikut dengan budaya dan trend semasa org muda yang gemar branded and bermewahan walaupaun gaji masih d tahap perlu lebih menabung dari berbelanja!Bagus ni!
Mari kita kongsikan bagaimana beliau berjaya:

a. Kaedah flipping
yes, ini memang saya sudah tahu kaedah flipping yang banyak investor kaya dan cepat naik...biasanyer mereka beli secara berkumpulan dan menempah unit dalam kuantiti yang banyak untuk projek yang akan launching. 
Apa yang saya ketahui sekarang 2014, ni untuk mengwal harga rumah, kerajaan telah meletakkan syarat untuk  hartanah hendaklah sekurg kurgnyer usia 3 tahun, kalo kurang dari tu, seller kene 30% tax from the SPA price...salah satu langkh untuk mengawal harga rumah...
Ni yang membuatkan saya terbantut seketika...kene cari alternatif lain..atau lepas 3 tahun baru boleh jual!

b.Networking
Dunia internet x terbatas tanpa wayar..hehe...membina jaringan amat penting..knowledge is power! jadikan bankers, valuer, estate agents, investors dan org yg berjaya dalam bidang ini sebagai rakan .....luangkan masa unutk mengetahui selok belok dan mencungkil rahsia bersama mereka.

c.Analysis/try and error
Ini yang dilakukan..mestilahkan sebab ianyer melibatkan DUIT...dengan modal yang terhad dan ingin meminimumkan serendah yang mungkin..kita kene tahu bagaimana cara untuk mengatasi halangan.Maksimumkan keuntungan, meminimumkan modal...Ianyer memerlukan komitmen, walaubagaimanapun,  i.e meluangkan masa meninjau sesuatu kawasan..rutin harian tempat tersebut,keadaan masa kini, potensi kawasan, pembangunan akan datang, plan jangkamasa panjang kerajaan dan sebagainyer..ini amat penting sekali.

d. Meminimumkan risiko
Beliau bermula dari projek perumahan yang kecil , kos sederhana  hingga ke nilai yang tinggi.


So apa pilihan saya? erm  ikut kemampuan, bukan ikut nafsu,jadi, mulalah dari niali yang kecil dahulu..iaitu rumah lelong, rendah dari pasaran, supaya pendapatan ini dapat menjana pasif income dan ATM bagi saya dalam jangka masa yang panjang...dapat 30% jual balik pun jadilah dalam jangkamasa yang pendek.

Antara langkah yang saya ambil adalah, saya register dgn company yang ada service umah lelong...supaya setiap kali ada AUCTIOn, info sampai kepada saya via email, fb,..kaedah paling cepat. selaian itu saya register juga unutk mendapat harga umah untuk dijual supaya saya dapat tahu nilai rumah disesuatu kawasan..sekurg kurgnyer  tidak perlu bergantung pada agen hartanah...yang paling bagus beli umah kepada penjual yang tengah terdesak untuk jual!




0 comments: